Dlaczego potas i magnez są nam potrzebne

W dzisiejszych czasach ludziom bardzo trudno jest włączyć do swojego menu tylko naturalne produkty bogate w przydatne substancje. Niedobór wielu z nich prowadzi do problemów zdrowotnych. Potas i magnez są szczególnie ważne dla zachowania zdrowego życia. Ich brak przyczynia się do problemów z czynnością serca.

 

 

 

Te korzystne substancje są ważne dla prawidłowego metabolizmu. Nasycają komórki energią, regulują funkcję skurczową mięśnia sercowego. Potas i magnez wpływają na elastyczność ścian naczyń krwionośnych, rozrzedzają krew, zapobiegając w ten sposób tworzeniu się skrzepów krwi. Osoba otrzymująca te makroskładniki w wystarczających ilościach jest praktycznie chroniona przed zawałami serca i udarami.

Ciało ludzkie potrzebuje trzech głównych składników odżywczych w dużych ilościach: sodu, chloru i potasu. Magnez to doskonała substancja antystresowa, naturalny środek uspokajający.

Objawy niedoboru potasu i magnezu

Jeśli w organizmie brakuje potasu, sól ma miejsce w procesach biochemicznych. Ciało otrzymuje sól wraz z chlorkiem sodu, który wchodzi do niego z jedzeniem. Często dana osoba spożywa soli więcej niż jest to wymagane. Zamiast potasu komórki mięśnia sercowego są nasycone roztworem soli, co powoduje obrzęk. Obrzęk uniemożliwia prawidłowe skurcze serca. Jeśli w tym czasie w organizmie brakuje magnezu, pojawia się skurcz. Osoba odczuwa ból w klatce piersiowej, arytmię.

Szybki puls arytmiczny i wysokie ciśnienie krwi wyraźnie wskazują na brak magnezu i potasu w organizmie. 

Nieodpowiednie spożycie tych korzystnych substancji prowadzi do utraty siły, złej koncentracji, skurczów nóg (szczególnie w nocy).

Niedobór makroskładników w organizmie może powodować:

· duży stres psychiczny lub fizyczny;

· niezrównoważone diety;

· post;

· intensywne pocenie się ;

· długa biegunka, wymioty;

· stresujące warunki;

· długotrwałe stosowanie leków moczopędnych, przeczyszczających, doustnych środków antykoncepcyjnych.

Brak makroskładników wskazuje:

· kruchość, wypadanie włosów;

· zły stan paznokci;

· zaburzenia snu;

· rozproszona uwaga;

· upośledzenie pamięci;

· zmęczenie;

· skurcze, skurcze kończyn ;

· drażliwość;

· stan depresyjny;

· wysoki poziom cholesterolu;

· obniżona odporność;

· pojawienie się problemów dentystycznych;

· arytmia, wysokie ciśnienie krwi;

· zaparcia, nudności;

· duszność;

· częste bóle głowy;

· czarne kropki migoczą w oczach.

Potas i magnez – jakie są dla nas zastosowania?

Nadmiar potasu i magnezu w organizmie praktycznie nie występuje. Nadmiar tych substancji jest wydalany z moczem. Nadmierne gromadzenie się makroskładników w tkankach może wystąpić z powodu poważnych chorób narządów wewnętrznych lub nieświadomego stosowania środków zawierających magnez lub potas. W przypadku przedawkowania leków czego dowodem są nudności, wymioty, nieprawidłowe funkcjonowanie serca, osłabienie mięśni, ból brzucha, biegunka itp., należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem o dawce przyjmowanych leków i w razie potrzeby przejść badanie lekarskie.

Istnieją leki, które mogą uzupełnić niedobór potasu i magnezu w organizmie. Ale konieczne jest również włączenie do diety produktów bogatych w potas i magnez.

Dziennie osoba powinna otrzymywać od 3 do 5 g potasu, magnezu – od 400 do 500 mg.

Przy dużym stresie emocjonalnym i fizycznym podczas uprawiania sportu konieczne jest włączenie do diety większej liczby potraw o wysokiej zawartości potasu.

W czasie ciąży, karmienia piersią, przy częstym stosowaniu leków moczopędnych oraz w sytuacjach stresowych używaj pokarmów bogatych w magnez.

Produkty zawierające potas wpływają na normalizację równowagi płynów pozakomórkowych i tkankowych.

Przy niewystarczającym zużyciu takich produktów glukoza nie będzie mogła zostać przekształcona w niezbędną energię. Glukoza potrzebuje potasu w wystarczających ilościach. Rezultatem jest częściowe lub całkowite porażenie mięśni.

Magnez ma również duże znaczenie dla ludzkiego ciała. Magnez zawarty w dużych ilościach w pożywieniu jest niezbędny do normalnego funkcjonowania enzymów, tworzenia mocnych kości, właściwej wymiany glukozy, tłuszczów, aminokwasów, produkcji energii i transportu składników odżywczych. Takie produkty są w stanie dostarczyć organizmowi ważną makrokomórkę zaangażowaną w proces syntezy białek, w przesyłanie informacji genowej, sygnały nerwowe. Produkty te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego.

Produkty zawierające potas i magnez

Nie ma tak niewielu produktów, które są dobre dla serca. Możesz wybrać z listy niedrogich i sezonowych oraz włączyć je do menu.

Dużo potasu znajduje się w moreli, ale ponieważ morelę można zwykle spożywać tylko latem, zastąp ją suszonymi morelami. Suszone morele podczas suszenia i przechowywania nie tracą przydatnych właściwości.

Rośliny strączkowe również prowadzą wśród potasu. Fasola, groszek, soczewica zawierają przydatne makroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serca.

Jarmuż morski pomaga nasycić ciało niezbędnymi mikroelementami. Owoce morza dostępne są przez cały rok. Dla prowadzących aktywny tryb życia, ten produkt musi być włączony do menu – przy zwiększonym wysiłku fizycznym potas szybko się traci.

Gryka, orzechy nerkowca, musztarda są uważane za prawdziwy magazyn magnezu.

Orzechy piniowe, migdały, orzeszki ziemne, pistacje, orzechy laskowe , wodorosty, kasza jęczmienna, proso, płatki owsiane, orzechy włoskie, groszek, fasola – produkty te są również bardzo bogate w magnez.

Wiele innych produktów spożywczych zawiera niezbędne makrokomórki magnez i potas, ale nie w tak dużej ilości.

Są to: mięso, płatki zbożowe, mleko, ziemniaki, banany, jabłka, marchew, kiwi, pomarańcze, szpinak, grzyby, kiełki pszenicy.

Przemysłowe i kulinarne przetwarzanie produktów prowadzi do znacznego zmniejszenia zawartości makroskładników w ich składzie, dlatego preferuj produkty, które nie zostały przetworzone przemysłowo; staraj się nie używać żywności w puszkach, ogranicz zużycie produktów mącznych, skróć czas gotowania, poprawnie dodaj produkty do kategorii aby niepotrzebnie wydłużyć czas gotowania, częściej jedz surowe warzywa.

Wystarczy codziennie włączyć do menu dwa lub trzy produkty zawierające magnez i potas, aby nasycić organizm przydatnymi substancjami i makroskładnikami odżywczymi.

 

 

opr: jeremiasz o.

Żródło: vsenarodnaya-medicina.ru