Cynk dla zdrowia

W 1934 roku ustalono, że cynk jest bardzo ważny dla ludzi. Po żelazie jest drugim najczęściej występującym pierwiastkiem śladowym w organizmie. Ciągle mamy od dwóch do trzech gramów cynku. Większość znajduje się w mięśniach szkieletu, tkance kostnej, skórze, włosach i paznokciach.

 

 

Cynk reguluje aktywność enzymów. Na przykład dba o to, aby insulina była produkowana w wystarczających ilościach i spełnia swoje zadanie – rozkładanie i transport węglowodanów. Bierze również udział w produkcji hormonów płciowych. Uważa się, że cynk pozytywnie wpływa na pracę grasicy – najważniejszego organu ochronnego.

Zalecane dzienne spożycie cynku wynosi od 15 do 20 mg i jest powszechnie znajdowany w spożywanych przez nas produktach. Ale jeśli dieta jest jednostronna, jeśli nie ma wystarczającej ilości białka lub osoba nadużywa alkoholu, może brakować cynku. Prowadzi to do osłabienia układu odpornościowego. Aby zapobiec niedoborowi cynku, istnieją tabletki zawierające od 10 do 15 mg cynku. W przypadku wyższych dawek skonsultuj się z lekarzem. Suplementacja cynku jest zalecana przy cukrzycy, reumatyzmie, nadciśnieniu i nieswoistych zapaleniach jelit.

 

 

 

 

 

 

 

Główni dostawcy cynku na 100 g produktu Zawartość cynku (w mg)
Ostrygi 100-400
Płatki owsiane 7,7
Kakao w proszku 4.9
Żółtko jajka 3.5
Orzechy 3.4
Owies 3.3
Pszenica, ziarno 3.2
Mięso 3.0
Żyto, ziarno 2.6

 

Cynk bierze udział w produkcji hormonów płciowych. Uważa się, że ma pozytywny wpływ na funkcję grasicy, najważniejszego organu ochronnego. Najwięcej cynku znajduje się w ostrygach – w 100 gramach produktu – aż 400 miligramów!

 

 

 

 

 

 

 

Suplementy diety – czy są potrzebne czy nie?

Ogólnie można powiedzieć, że osoba, która prawidłowo się odżywia i prowadzi zdrowy tryb życia nie potrzebuje suplementów diety. Ale kto to robi dzisiaj? Z jednej strony jakość produktów jest często niska. Z drugiej strony nie każdy ma możliwość pozwolić sobie na pełnowartościową, zbilansowaną dietę.

Jedz orzechy. Orzechy zawierają również dużo cynku. Kilka orzechów dziennie wystarczy aby utrzymać prawidłową równowagę witamin i minerałów w organizmie. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suplementacja cynku jest zalecana przy cukrzycy, reumatyzmie, nadciśnieniu i nieswoistych zapaleniach jelit. W każdym przypadku skonsultuj się z lekarzem przed przyjęciem suplementów diety.

 

 

Opr: jeremiasz o.

Żródło: domeny publiczne