Kartofel czyli niedoceniany ziemniak

Ziemniaki miały złą opinię przez zbyt długi czas. Jako ofiary wojny na żywność błędnie skategoryzowane jako „produkujące chorobę” ziemniaki zostały obwinione o choroby, których nigdy nie spowodowały. Ziemniaki są niesłusznie oskarżane o przyczynianie się do otyłości, cukrzycy i wielu innych chorób, podczas gdy w rzeczywistości te cudowne bulwy mogą odwrócić te choroby. 

 

 

 

Jednym z powszechnych nieporozumień jest to, że ziemniaki są trujące, ponieważ są psiankami. Ziemniaki, pomidory, bakłażany i inne jadalne psiankowate nie pogarszają warunków takich jak zapalenie stawów; możesz odłożyć na bok obawy, że ziemniaki są zapalne. Prawdą jest, że toksyczny olej, w którym ziemniaki są smażone, sosy na wierzchu,  masło, mleko i śmietana są tym, co mają świat przekonanywać, że ziemniaki są dla nas złe. Proces smażenia i wysoka zawartość tłuszczu w produktach mlecznych są prawdziwymi inicjatorami insulinooporności i poziomów A1C, które docierają do strefy cukrzycowej. Ta kombinacja tłuszczu z laktozą również odżywia każdy rodzaj raka. Ziemniaki nie powodują problemów zdrowotnych jak inne składniki podawane z nimi.

Jeśli unikasz „białej” żywności, takiej jak biały ryż, biała mąka, biały cukier i produkty mleczne (takie jak mleko, ser, jogurt i śmietana), nie unikaj ziemniaków! Przecież ziemniak w jego naturalnym stanie nie jest biały – pokryty jest bogatą w składniki odżywcze skórą czerwoną, brązową, złotą, niebieską lub purpurową. Ta skórka ziemniaka jest jednym z najlepszych źródeł żywieniowych na świecie – jest cudem aminokwasów, białek i fitochemikaliów. Dopiero po pocięciu ziemniaka można zobaczyć białe wnętrze – co nie znaczy, że brakuje mu wartości. W końcu nie myślimy o jabłkach, cebulach czy rzodkiewkach jako białych, a zatem bezużytecznych, nawet jeśli się je wbije, są pozbawione koloru. A kultywowana jagoda jest bezbarwna w środku (podczas gdy dzikie jagody są nasycone kolorami wewnątrz i na zewnątrz); nie oznacza to, że pojawia się na białych listach żywności. Zamiast tego wyobrażamy sobie te produkty w ich wszystkich formach, i właśnie tak musimy zacząć myśleć o ziemniakach.

Całe ziemniaki, wewnątrz i na zewnątrz, są cenne i korzystne dla twojego zdrowia: rośliny ziemniaka czerpią z ziemi najwyższą koncentrację makroskładników i pierwiastków śladowych. Ziemniaki są również bogate w potas i bogate w witaminę B6, a także fantastyczne źródło aminokwasów, zwłaszcza lizyny w jej bioaktywnej postaci. Lizyna jest potężną bronią przeciwko rakom, chorobom wątroby, zapaleniom i wirusom, takim jak Epstein-Barr i półpasiec, które są za reumatoidalnym zapaleniem stawów, bólem stawów, chorobą autoimmunologiczną i wieloma innymi. Ziemniaki będą twoimi sprzymierzeńcami, jeśli chcesz walczyć z jakąkolwiek przewlekłą chorobą – aby odeprzeć chorobę wątroby, wzmocnić nerki, uspokoić nerwy i przewód pokarmowy i odwrócić chorobę Crohna, zapalenie jelita grubego, IBS lub wrzody trawienne.

Oprócz tego, że są przeciwwirusowe, są przeciwgrzybiczne i antybakteryjne, z odżywczymi kofaktorami i koenzymami oraz bioaktywnymi związkami, które zapewniają zdrowie i pomagają w stresie. Taka jest siła ziemniaka – moc, której nie można lekceważyć.

Opracowanie: j.o

Żródło: www.medicalmedium.com

 

Wystarczy przejrzeć kilka najpopularniejszych diet by przekonać się, że nie ma w nich miejsca na ziemniaki, od lat uznawane za jednego z największych wrogów szczupłej sylwetki. Ale to tylko część prawdy. Ziemniak sam w sobie nie jest aż tak bardzo kaloryczny, problem w tym, że najczęściej jest podawany w mało dietetycznym towarzystwie. Niedawne badania amerykańskich naukowców pokazały jeszcze jedno – jedzenie ziemniaków może się przyczynić do obniżenia ciśnienia krwi.

Według naukowców, którzy wzięli ziemniaka pod lupę, wprowadzenie do codziennego jadłospisu kilku przygotowanych bez tłuszczu ziemniaków wpłynie na obniżenie ciśnienia krwi prawie w takim samym stopniu, jak robią to niektóre leki stosowane na nadciśnienie. I co ważne, nawet codzienne jadanie takich beztłuszczowych ziemniaków nie wpłynie negatywnie na wagę ciała. Dobroczynne działanie ziemniaka ujawni się wtedy, gdy upieczemy albo ugotujemy go bez dodatku tłuszczu. Odpadają więc frytki, chipsy czy ziemniaki smażone, okraszone jakimkolwiek sosem. Pomijając kwestię kaloryczności, ziemniaki przyrządzane z tłuszczem i poddawane obróbce w bardzo wysokiej temperaturze tracą prawie wszystkie dobroczynne związki.

Badania przeprowadzono w University of Scranton w Pensylwanii z udziałem 18 osób z nadwagą lub otyłością, cierpiących na nadciśnienie tętnicze. Do badań wybrano czerwonego ziemniaka, który wyróżnia się bogactwem związków chemicznych o dobrym wpływie na zdrowie człowieka. Połowa badanej grupy przez miesiąc jadła codziennie kilka czerwonych ziemniaków upieczonych w kuchence mikrofalowej, druga połowa w ogóle unikała tego warzywa. Po miesiącu obie grupy zamieniły się swoimi dietami. Przez cały czas przyjmowano także leki na nadciśnienie. Analiza badań pokazała, że przez ten czas ciśnienie rozkurczowe obniżyło się średnio o 4,3 procent, a ciśnienie skurczowe o 3,5 procent. Żadna z osób biorących udział w badaniach nie przybrała na wadzie, nie zmienił się też u nich poziom lipidów oraz glukozy we krwi. Amerykańscy naukowcy wysnuli więc wniosek, że dzięki ziemniaczanej diecie można wpłynąć na poziom ciśnienia, a przy tym zredukować w pewnym stopniu ryzyko zawału czy udaru mózgu.