Aminokwasy

W sumie jest 9 aminokwasów, które są niezwykle ważne dla organizmu. Powinny być codziennie uwzględniane w naszym protokole żywieniowym. Jaka jest funkcja aminokwasów? Pozwalają zapewnić pracę różnych układów narządów, zapobiegają utracie mięśni, „podnoszą” wydolność fizyczną, poprawiają sen i samopoczucie w nocy.

 

 

 

 

 

Do czego służą aminokwasy?

Aminokwasy znajdują się w wielu różnych produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, które zawierają białko .

Aminokwasy i ich zalety

Fenyloalanina jest wykorzystywana do produkcji neuroprzekaźników tyrozyny, epinefryny, norepinefryny i dopaminy. Uczestniczy w wykorzystaniu białek (i enzymów).

Walina to złożony związek chemiczny, który może stymulować wzrost włókien mięśniowych i bierze udział w produkcji bioenergii.

 

Treonina to kluczowy składnik białek strukturalnych (a właściwie elastyny ??i kolagenu), który bezpośrednio wpływa na stan skóry i jakość tkanek łącznych. Treonina bierze również udział w funkcjonowaniu obrony immunologicznej.

Tryptofan jest ważny dla produkcji serotoniny. Ten ostatni odpowiada za apetyt, zdrowy sen, ogólny nastrój.

Metionina jest ważna dla procesów metabolicznych, usuwania toksycznych związków z organizmu, efektywnej asymilacji pierwiastków śladowych i witamin oraz wzrostu tkanek.

Leucyna bierze udział w produkcji białek, optymalizuje poziom cukru we krwi, przyspiesza mechanizmy regeneracji oraz aktywuje syntezę hormonu wzrostu.

Izoleucyna „działa” w procesach metabolicznych, produkcji hemoglobiny we krwi i kontroli energii.

Lizyna bierze udział w produkcji białek, syntezie hormonów i wchłanianiu pierwiastka śladowego wapnia (K). Jest „odpowiedzialny” za funkcje układu odpornościowego, zdrowie skóry i ilość energii w organizmie.

Histydyna jest ważna dla produkcji histaminy, która odpowiada za szybkość i intensywność odpowiedzi immunologicznej, jakość snu, sferę seksualną i proces trawienia pokarmu.

Niestety nasz organizm nie może samodzielnie wytwarzać tych ważnych dla zdrowia aminokwasów, dlatego warto wprowadzić do swojej diety produkty spożywcze zawierające te niezbędne substancje.

Dzienne spożycie aminokwasów wg na 1 kg masy ciała:

lizyna – 38 mg;
metionina – 19 mg;
leucyna – 42 mg;
walina – 24 mg;
tryptofan – 5 mg;
histydyna – 14 mg;
treonina – 20 mg ;
izoleucyna – 19 mg;
fenyloalanina – 33 mg;

 

 

ŹródłoEconet