Kolagen zamiast botoksu: korzyści i najlepsze suplementy

Kolagen jest zasadniczo „klejem”, który utrzymuje nasze ciało razem. Stanowi 25-30% całego białka w organizmie, jest naszym głównym białkiem strukturalnym, można go znaleźć w macierzy zewnątrzkomórkowej i tkankach łącznych, w tym kościach, mięśniach, ścięgnach, więzadłach, chrząstkach, skórze, błonie śluzowej jelit, krwi naczynia i zębina zębów …

 

 

Oprócz zapewnienia integralności strukturalnej organizmu, kolagen zapewnia skórze siłę i elastyczność oraz wspomaga funkcje biologiczne komórek, rozwój tkanek i narządów oraz gojenie kości i naczyń krwionośnych.

Rodzaje kolagenu

Kolagen składa się z trzech łańcuchów polipeptydowych, z których każdy składa się z 1050 aminokwasów, głównie glicyny, proliny i hydroksyproliny. Obecnie istnieje 28 różnych typów kolagenu. Pięć najpopularniejszych typów to:

Kolagen typu I znajduje się w skórze, kościach, ścięgnach, więzadłach, zębach i więzadłach naczyniowych.
Kolagen typu II znajduje się w chrząstce, oczach (ciało szkliste) i krążkach kręgowych (jądro miażdżyste).
Kolagen typu III znajduje się w skórze, mięśniach, naczyniach krwionośnych i włóknach siatkowatych.
Kolagen typu IV znajdujący się w blaszce i błonie podstawnej (warstwa wydzielana przez nabłonek)
Kolagen typu V znajduje się we włosach, łożysku, rogówce, kościach, łożysku i powierzchniach komórek

Główny składnik ludzkiej skóry i dominujący kolagen typu I w większości tkanek łącznych stanowi 90% kolagenu w organizmie, a następnie kolagen typu II i III.

Jakie czynniki wpływają na poziom kolagenu w organizmie?

Zidentyfikowano kilka czynników wpływających na poziom kolagenu w organizmie. Wykazano, że następujące czynniki zakłócają syntezę kolagenu i / lub przyspieszają jego rozpad.

Wiek
Nadmierny stres
Choroby autoimmunologiczne
Palenie
Nadmierna ekspozycja na słońce
Wysokie spożycie cukru
Brak składników odżywczych (takich jak witamina C)

Korzyści z kolagenu

Kolagen pomaga zachować zdrową skórę, paznokcie, kości, stawy i zdrowie układu krążenia. Peptydy kolagenowe mogą również pomóc w zmniejszeniu i utrzymaniu zdrowej wagi.

Spowalnia starzenie się skóry

Skóra, największy organ ciała, składa się głównie z kolagenu, elastyny ??i kwasu hialuronowego. Te składniki pomagają zachować koloryt skóry. W przeglądzie opublikowanym w styczniu 2019 roku w Journal of Drugs in Dermatology, naukowcy przeanalizowali 11 randomizowanych, kontrolowanych placebo badań z udziałem ponad 800 pacjentów, którzy przyjmowali do 10 gramów kolagenu dziennie w celu poprawy zdrowia skóry. Wykazano, że suplementy poprawiają elastyczność skóry, pomagają jej lepiej zatrzymać wilgoć i zwiększają gęstość włókien kolagenowych w skórze.

Pomaga w walce z cellulitem

W podwójnie ślepym, kontrolowanym placebo badaniu zbadano wpływ niektórych bioaktywnych peptydów kolagenowych (BCP) na cellulit u 105 kobiet w wieku od 24 do 50 lat. Przez sześć miesięcy badani otrzymywali codziennie 2,5 g BCP lub placebo. Leczenie BCP spowodowało znaczne zmniejszenie cellulitu, zgrubień na udach i gęstości skóry właściwej zarówno u kobiet z prawidłową wagą, jak iz nadwagą, jednak wyniki były bardziej wyraźne u kobiet o normalnej wadze.

Zespół łamliwych paznokci

Kolagen może poprawić kondycję i przyspieszyć wzrost paznokci.

Gęstość kości i osteoporoza, choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów
Systematyczny przegląd terapeutycznego działania hydrolizatu kolagenu wykazał pozytywny wpływ zarówno na osteoporozę, jak i chorobę zwyrodnieniową stawów. Stwierdzono, że hydrolizat kolagenu działa ochronnie na chrząstkę stawową, poprawia gęstość mineralną kości i łagodzi ból. Kilka innych badań wykazało, że suplementy kolagenu skutecznie łagodzą objawy choroby zwyrodnieniowej stawów. Stwierdzono również, że kolagen zmniejsza ból stawów związany z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Jak zwiększyć poziom kolagenu w organizmie?

Kolagen i składniki odżywcze, które naturalnie zwiększają poziom kolagenu, znajdują się w wielu produktach spożywczych.

Bulion kostny

Bulion kostny może być jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie ilości kolagenu w diecie. Można go przygotować w domu z dowolnych kości (wołowiny, kurczaka, indyka lub ryby). Jeśli kiedykolwiek robiłeś domowy bulion kostny, być może zauważyłeś, że gdy rosół ostygnie, na górze tworzy się warstwa żelatyny.

Suplementy kolagenowe

Suplementy kolagenu można uzyskać z różnych źródeł zwierzęcych, w tym z wołowiny, kurczaka, wieprzowiny i błony ze skorupek jaja. Kolagen morski staje się coraz bardziej popularny ze względów środowiskowych, etycznych i medycznych. Uważa się, że kolagen morski jest mniej uczulający.

Kolagen pozyskiwany jest głównie ze źródeł zwierzęcych, jednak naukowcom udało się wytworzyć kolagen genetycznie przy użyciu szczepu drożdży Pichia pastoris. Chociaż prawdziwy kolagen wegański nie jest obecnie dostępny, badania kliniczne badają żywotność produktów kolagenowych pochodzących z Pichia pastoris.

Na jakość suplementów kolagenu może również wpływać jego kształt, który wpływa na wielkość jego cząsteczek i zdolność wchłaniania. Hydrolizat kolagenu składa się z małych, niskocząsteczkowych peptydów kolagenowych, które zwiększają wchłanianie i biodostępność. Suplementy kolagenowe są dostępne w postaci proszku i kapsułek.

 

opr: jeremiasz o.

Źródło: econet.ru