Łacińska nazwa lnu to Linum usitatissimum, czyli „len zwyczajny”. Kto by pomyślał, że te małe nasionka mogą mieć tak niezwykłą moc! Dzięki unikalnemu składowi nasiona lnu mogą zapobiegać i leczyć wiele chorób o różnym charakterze, od zaparć po poważne problemy z sercem.

 

 

Nasiona lnu użyteczne właściwości

Siemię lniane jest dobre dla każdego, kto stosuje dietę, ponieważ jest bogate w łatwo przyswajalne tłuszcze i błonnik, dzięki czemu szybciej czujesz się pełniejszy i znacznie zwiększa wartość odżywczą każdego produktu spożywanego z nasionami. Ale jest w nim niewiele węglowodanów!

Dlaczego nasiona lnu są przydatne?

Główne zalety nasion lnu to 3 główne składniki: błonnik, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, lignany. Witaminy z grupy B, witamina E, jod, wapń, cynk, żelazo, karoten, magnez, siarka, fosfor, potas, krzem, miedź, nikiel, mangan, molibden, kobalt i chrom wzmacniają działanie lecznicze.

Nasiona lnu a żywność

Celuloza
Błonnik, zarówno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny, kontroluje poziom złego cholesterolu we krwi, blokując jego wchłanianie w jelitach.
Kwas tłuszczowy
Siemię lniane jest najbogatszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Związki te są niezbędnymi składnikami błon komórkowych, poprawiają przepływ krwi i pomagają zapobiegać powstawaniu zakrzepów krwi, które powodują zawały serca i udary.
To właśnie połączenie błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych sprawia, że siemię lniane jest tak skuteczne w obniżaniu poziomu cholesterolu.
Lignany
Są to polifenole, które działają jak silne antyoksydanty, przewyższając pod tym względem nawet witaminę E. Najbogatszym źródłem tych związków jest łupina nasion lnu. W połączeniu z fitoestrogenami (substancje roślinne o właściwościach podobnych do żeńskich hormonów estrogenów) aktywnie przeciwdziałają rakowi piersi.

Aby uzyskać najlepszy efekt terapeutyczny i profilaktyczny, nasiona lnu należy zmielić w młynku do kawy bezpośrednio przed użyciem. 30 minut przed głównym posiłkiem powstałą mąkę weź suchą łyżeczką i popij dużą ilością płynu. Przebieg leczenia zależy od pożądanego rezultatu i może trwać kilka miesięcy.

Jak każdy silny środek, nasiona lnu mają również przeciwwskazania: biegunka, niedrożność przełyku, jelit lub odźwiernika, kamienie żółciowe, kamica moczowa, choroby macicy i jajników, ciąża, cukrzyca. W każdym razie najlepiej skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem spożywania siemienia lnianego.

Pierwszy efekt zażywania siemienia lnianego zauważysz już po 2 tygodniach: znikną problemy skórne, włosy nabiorą blasku i ożywią się, poprawi się proces trawienia, zmniejszą się reakcje alergiczne.

Przeciwwskazania do siemienia lnianego

Nie chodzi tylko o przeciwwskazania do stosowania siemienia lnianego i szczególne przypadki wymagające ostrożności. Mówimy o skutkach ubocznych i szerzej – o zagrożeniach związanych z siemieniem lnianym z jego nadmiernym spożyciem. Istnieją pewne obawy dotyczące tego produktu.

Uszkodzenie siemienia lnianego – nadmierne spożycie

„Cyjanek” to termin, który zwykle kojarzymy ze śmiertelną trucizną, cyjanowodorem. Jednak bardzo mała ilość cyjanku jest stale obecna w tkankach ludzkiego organizmu i bierze udział w metabolizmie. Ta niewielka ilość występuje w stosunkowo nietoksycznych formach – tiocyjanianach. Ustalono, że tiocyjaniany występują również naturalnie w żywności (np. warzywach kapustnych).

W siemieniu lnianym zawarte są również glikozydy cyjanogenne, które promują metabolizm w organizmie człowieka. Dopóki jednak nasze procesy metaboliczne nie są przeciążone i jesteśmy w odpowiedniej formie, skutki uboczne siemienia lnianego będą odczuwalne tylko wtedy, gdy pozwolimy sobie na więcej niż 50 g dziennie przez jakiś czas każdego dnia.

Ta okoliczność jest związana ze wskaźnikiem spożycia nasion lnu:
powinieneś ograniczyć się do 2 łyżek siemienia lnianego dziennie, chociaż niektórzy dietetycy uważają, że 50 g jest całkiem bezpieczne.

Ponadto, ponieważ glikozydy cyjanogenne ulegają rozkładowi pod wpływem ciepła, gotowanie (takie jak pieczenie chleba lub babeczek) również pomaga wyeliminować zagrożenia, nawet jeśli są one minimalne.

Przeciwwskazania do siemienia lnianego: spożywać ostrożnie!

1. Nie zaleca się przyjmowania dużych ilości siemienia lnianego dla kobiet w ciąży, ponieważ kwestia ta nie jest dobrze zrozumiana. Dokładniej, zostało to zbadane, ale na ciężarnych myszach i ich potomstwie. Wyniki nie były zachęcające, po czym stwierdzono, że kobiety również powinny się powstrzymać.

2. W przypadku różnego rodzaju zaostrzeń, zwłaszcza chorób takich jak zapalenie okrężnicy, zapalenie pęcherzyka żółciowego, zapalenie trzustki, a także w przypadku obecności kamieni w żółci i pęcherzu, należy bardzo ostrożnie stosować siemię lniane, ponieważ ma dość silne działanie żółciopędne.

3. Niektórzy ludzie, po raz pierwszy włączając siemię lniane do swojej diety, borykają się z problemami takimi jak wzdęcia i wzdęcia. W takim przypadku wystarczy zacząć od niewielkiej ilości, na przykład jednej łyżeczki, i powoli zwiększać spożycie.

Uwaga specjalna: Siemię lniane jest błonnikiem, nierozpuszczalnym i rozpuszczalnym. Dlatego wprowadzając go do swojej diety, zwiększ ilość wypijanych płynów.

Kolejna ważna kwestia dotyczy korzyści i szkód, na których często łamią się włócznie ideologów zdrowego odżywiania. Według jednego punktu widzenia nasiona lnu, podobnie jak olej lniany, są produktami szkodliwymi, ponieważ bardzo szybko utleniają się w powietrzu, ulegają zniszczeniu podczas obróbki cieplnej, zamieniając się w śmiertelną substancję trującą, truciznę.

Siemię lniane – Omega-3: co się dzieje podczas obróbki cieplnej?

Znalezienie kreatywnych sposobów na dodanie siemienia lnianego do diety jest dla niektórych prawdziwym wyzwaniem. Tymczasem wielu producentów bez zbędnych przemyśleń włącza siemię lniane do przepisu na chleb, bułki, ciasteczka. Na pytanie, jak temperatura w piekarniku wpływa na kwasy tłuszczowe omega-3 i ogólnie na nasiona, odpowiedź brzmi: „Nie ma problemu!

Co mówią o tym badania? W dwóch ostatnich badaniach ze Stanów Zjednoczonych postawiono następujące tezy:

1. Nasiona lnu zmiażdżono i dodano do pieczenia w temperaturze nie wyższej od 150°C.
2. Najkrótszy czas pieczenia wynosił 15 minut, najdłuższy 3 godziny.

Czyli się dowidziałeś, że?

We wszystkich przypadkach kwasy omega-3 w oleju lnianym (głównie kwas alfa-linolenowy, czyli ALA) pozostały stabilne i niezmienione. To świetna wiadomość dla każdego, kto chce dodać siemię lniane do czegoś więcej niż tylko muffinek, herbatników czy pieczywa, ale także do innych potraw gotowanych na ogniu.
Problemem nie jest zatem obróbka cieplna, ale utlenianie powietrzem i światłem. Dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na właściwe przechowywanie siemienia lnianego.

 

Opr: jeremiasz o.

Żródła:

volshebnaya-eda.ru

takprosto.cc